Heel internet staat vol met blogs over hoe je het beste je bruiloft kan plannen, waar je op moet letten bij het organiseren van de grote dag en vooral wat je niet moet doen. Ik ben daar met deze blog geen uitzondering op. Wat ik wel kan is mijn kennis met je delen over hoe ik bruiloften ervaar en wat er allemaal mogelijk is om vooral fotografisch het beste uit je dag te halen. Wat weer resulteert in nog mooiere beelden en waardevolle herinneringen.
- Karakteristiek vs. Prullaria/Petozzie
Laten we bij het begin beginnen. Jullie zijn druk bezig met het zoeken naar een passende locatie. Iets met karakter, wat de juiste sfeer uitstraalt. Een mooie oude boerderij, landhuis, klooster, kasteel. Allemaal prachtige sprookjesachtige plekken. Maar vaak gaan deze gepaard met oneindig veel prullaria. Gedroogde bloemstukken in elke vensterbank, retro reclameborden van allerhande biermerken, verstofte lampenkapjes, zo’n mooie marmeren schouw die helemaal vol staat met decoratie. Hoe gezellig en knus dit op het eerste gezicht ook lijkt. Een foto liegt er niet om, want op de foto zie je alles! Als je voor zo’n ruimte zou kiezen, kan het geen kwaad een aantal van deze overdaad aan “petozzie” weg te halen. Zodat alle aandacht uitgaat naar de liefde tussen jullie twee. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om een stylist in handen te nemen en samen met hun een geheel eigen en passend deco te kiezen voor jullie grote dag.
- Jassen aan de kapstok
De grote dag is aangebroken en er heerst een stilte voor de storm. Zachtjes aan beginnen de daggasten bij je thuis binnen te druppelen en worden vrijwel direct aan het werk gezet. De koffie moet bijgeschonken worden, de broodjes gesmeerd, de vaatwasser moet worden ingeruimd. De jassen krijgen geen kans om de kapstok als eerste te zien en krijgen een mooie plek op de bank of over de eetkamerstoelen. Ik vind het persoonlijk niet erg om het huiselijke tafereel te fotograferen zoals het is, dat is menselijk en echt. Maar de jassen, die kunnen wat mij betreft beter aan de kapstok. Dat zorgt voor net wat meer rust in een toch al vaak volle huiskamer. Het is ook een goed idee om een vaste plek in huis aan te wijzen waar iedereen zijn tassen en meegebrachte cadeaus kan stallen, zonder dat het in de weg staat. Kleine moeite, groot resultaat.
- De dag dat je hem dan eindelijk aan mag doen
Het moment waar we allemaal op hebben gewacht is daar. Je mag eindelijk de jurk van je dromen aan gaan trekken. Meestal zijn er wat hulptroepen bij nodig. Zorg ervoor dat je niet meer dan twee personen aanwijst die je kunnen helpen met het aantrekken van de jurk. Want inclusief jij en ik, staan er dan toch 4 mensen in de ruimte. Ook die ruimte is belangrijk. Zorg voor een plek met voldoende daglicht. Jij weet zelf in welke kamer van het huis dit het mooiste is. En ook in deze ruimtes het liefste korte metten maken met te veel aan prullaria en wat men gedurende een mensen leven verzameld heeft. Mocht het de huiskamer worden, dan zijn als het goed is de jassen al aan de kapstok en de tassen op de gang.
- Wordt het de deur of bij de trap?
Je allerliefste wederhelft heeft jou nog niet gezien, maar waar wil je dat hij/zij jou voor het eerst die dag zal ontmoeten? Je kan er voor kiezen om hem/haar aan te laten bellen. Het is dan een beetje afhankelijk van de grootte van de hal en deurpost waar ik het beste kan gaan staan. Het liefste wil ik jullie beide verraste gezichten erop hebben, maar in kleine ruimtes lukt dat vaak niet. Dit zelfde geldt wanneer je liever de trap afkomt en hij/zij op je staat te wachten in de gang. In deze situaties is het ook fijn als er niet te veel mensen over je schouder willen meekijken. Want hoewel ik best wat superkrachten bezit, bezit ik nog steeds niet over de kracht om te verdwijnen in een muur 😉 . Een situatie als deze leent zich overigens uitstekend om te werken met een tweede fotograaf. Zo weet je zeker dat alle emoties op de gevoelige plaat staan en ik kan de second shooter mee laten komen met je wederhelft.
- De nobele taak van een assistent
Wanneer we de shoot gaan doen op locatie, dan is het fijn om iemand extra mee te nemen die zowel jullie als mij kan helpen met vooral het vasthouden van dingen. Het leggen van handdoekjes op vieze, maar mooie plekken, het vasthouden van het boeketje, het draperen van de jurk, het vasthouden van mijn reflectiescherm en het beheren van alle waardevolle spullen. Mocht je de shoot gaan doen met kinderen, dan zijn twee assistentes het meest ideaal. Zo kan er een meehelpen met de shoot en de ander hulp bieden aan de kindjes. Het klinkt misschien veel te praktisch en niet zo gezellig, maar het is een zeer nobele en gewaardeerde taak om te mogen doen.
- Emoties, kinderen en speciale momenten
Voor de grote dag heb ik altijd nog telefonisch contact met jullie om de details van de dag door te nemen. Maar het is altijd goed om hier van te voren al over na te denken. Want wat voor jullie en de dierbaren misschien heel logisch klinkt, is voor mij juist fijn en belangrijk om te weten. Wie geeft wie bijvoorbeeld weg? Zijn er kinderen die bloemen strooien of de ringen weggeven? En als dat zo is, hoe oud zijn deze kindjes dan. Want een peuter van 2 is onvoorspelbaarder dan een kindje van 10. Wordt er nog een speciaal moment genomen om mensen te herdenken? Worden er nog persoonlijke woorden uitgesproken? Ik kan mij voorstellen dat het wat ongewoon is om zulke emotionele en intieme dingen met mij te delen. Het is als fotograaf fijn om te weten op welke mensen ik me kan focussen en vanuit welke hoek ik de mooiste shots kan pakken. Dit draagt allemaal bij aan een totaal ervaring van jullie grote dag.
- Chef mobiele eenheid
Zo’n dag als deze is voor iedereen die jullie hebben uitgenodigd een bijzonder moment. En iedereen wil dat voor zichzelf even snel vastleggen met de niet weg te denken telefoontjes. Ik ben geen telefoon nazi, maar voor de mooie en echte beelden heb je mij ingehuurd. En ik kan het beste mijn werk doen als niet alle gasten met telefoontjes voor hun neus zitten. Dat ziet er niet zo heel gezellig uit. Maar het is wel leuk om alvast iets te hebben om te kunnen delen met andere. Stel daarom iemand aan die “chef telefoon” is. Alleen die persoon mag tijdens de ceremonie (of misschien wel de hele dag) foto’s maken met zijn/haar mobieltje. Zo heb je toch alvast wat snapshots van je dag en maak je optimaal gebruik van mij als fotograaf.
- Bewaar een plekje voor mij
Tijdens de ceremonie vind ik het fijn om een soort basis plek te hebben, waar ik het beste overzicht heb en waar ik de meeste mensen niet in de weg zit. Vanuit die positie pak ik mijn momenten om wat dichterbij te komen, een rondje te lopen, andere invalshoeken te fotograferen en soms zal ik ook echt met mijn neus er bovenop willen zitten. Die basis is belangrijk want ik wil niet continu het uitzicht belemmeren voor jullie gasten. Ik wil terug kunnen zodra ik aanvoel en zie dat het nodig is. Meestal is de positie die ik inneem aan de kant vooraan, in het gangpad of naast de BABS. Het is afhankelijk van de grootte en indeling van de ruimte.
- 9. Best moment of the day 😉
Tijd voor taart en bubbels! Nee even zonder gekheid, ik hou echt enorm van taart. Maar het is vooral belangrijk dat jullie toost en aansnij moment er goed op komt te staan. Daarom zal ik je adviseren om de tafel waarop de taart staat in het midden van de ruimte of in ieder geval een stuk van de muur af, neer te laten zetten. Zodat ik er omheen kan lopen en jullie van voren kan fotograferen. Dat levert de mooiste beelden op. Voor het toost moment is het mooiste om jullie vooraan te hebben staan en de gasten er omheen op de achtergrond. Sinds mijn 15de groei ik niet meer verder dan 1,63 meter, dus wanneer er een kratje in de buurt is waarop ik eventueel kan gaan staan, dan is dat bij lange bruidsparen en/of grote groepen perfect!
- Get the party started!
Iedereen feest op zijn eigen manier. Waar het ene bruidspaar liever niet in de spotlight staat en de dansvloer opent met een speech, daar voert het andere bruidspaar een ingestudeerde spectaculaire dansroutine op. Op de opening van het feest wordt vaak gebruik gemaakt van confetti kanonnen. En ik zal nooit wennen aan de knal van deze dingen. Dus hou mij op de hoogte van wanneer dit moment gaat plaatsnemen, dan zorg ik ervoor dat ik stabiel voor dit moment klaar zit. En wie gaat er vandoor met het boeketje? Bepaal van te voren hoe je dit wilt gooien, dan kan ik daar de juiste positie voor in nemen. Het liefste sta ik vóór de bruid met de vangers op de achtergrond en is ook hier in sommige gevallen een verhoging welkom.
Jullie dag is tot in de puntjes geregeld en verzorgd en het is fijn om dingen van te voren te tackelen waar nodig. Ik heb de tien belangrijkste dingen opgeschreven die ik als fotograaf fijn vind en op prijs stel. Zodat jullie optimaal gebruik kunnen maken van mijn aanwezigheid en expertise. Maar laat er ook ruimte zijn voor het onverwachte, want die zijn vaak het leukste!